انواع سند ملکی

انواع سند ملکی در ایران به همراه تصاویری از آن ها

انواع سند ملکی در ایران شامل موارد بسیار زیادی است. از بنچاق، سند ورثه ای، تفکیکی، منگوله دار و … گرفته تا سند وکالتی و تک برگ. در این مقاله قصد داریم تعریف هر کدام از این اسناد را بیان کرده و تفاوت آن ها را همراه با تصاویر بررسی نماییم. با ما همراه باشید.

انواع سند ملکی

در روال قانونی به نام زدن و خرید و فروش ملک در ایران و تمام اقصی نقاط جهان، نیاز به سندی رسمی، معتبر و قانونی است. ما در این نوشتار انواع سند را بررسی کرده و تفاوت آن ها را بیان خواهیم نمود.

سند منگوله دار

این واژه تا همین دهه پیش به وفور شنیده می شد. منگوله به مقداری نخ که از آن یک تکه سرب جامد آویزان بود، گفته می شود. همین تکه سرب در گذشته نماد اعتبار و صحت انواع سند ملکی بود.

سند منگوله دار

سند منگوله دار

سند ملکی تک برگ

امروزه سند تک برگ یا کاداستر، جای سند دفترچه ای و چند برگی را گرفته و نگهداری و خوانایی آن نیز راحت تر و بهتر شده است.

سند ملکی تک برگ پشت و رو

سند ملکی تک برگ پشت و رو

بنچاق چیست؟

سند بنچاق، یکی از انواع سند ملکی محسوب می شود. در قدیم الایام، برای اعتبار بخشیدن به دستنوشته صاحب ملک در خصوص فروش آن به غیر، آن را نزد صاحب نظران برده و با مهر و امضا آن را معتبر می نمودند. امروزه به دلیل الکترونیکی شدن روال سند زدن و صدور آن، اسناد تک برگ و … جای بنچاق را گرفته اند هر چند در بعضی مناطق هنوز از  بنچاق استفاده می شود. امروزه از برگه های A4 به جای برگه های A3 برای نوشتن مشخصات ملک استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که این سند در دفتر اسناد رسمی به مهر و امضای دفتردار می رسد.

همچنین بخونید  ملک شمالی یا جنوبی؟ کدام مرغوب تر و گران تر است؟

سند ملکی بنچاق

سند ملکی بنچاق

سند ملکی مشاع

به سندی گویند که تمام قسمت های ملک مذکور در آن متعلق به تمام شرکاء مالک می باشد و فرق آن با سند تفکیکی این است که در سند تفکیکی هر قسمت یک ملک متعلق به یک شخص است.

سند رهنی

اشخاص برای گرفتن وام یا تسویه بدهی خود، سند ملک خویش را در اختیار مرتهن یا همان طلبکار قرار می دهند. بعنوان مثال شخص برای گرفتن وام از بانک ملک خود را در اختیار همان بانک قرار داده و متعهد می شود در صورت عدم پرداخت اقساط، ملک به تصرف بانک در بیاید. در صورتیکه اگر بدهی خود را به موقع تسویه نماید، همچنان صاحب آن ملک باقی خواهد ماند.

بیشتر بخوانید: آیا می دانید حق سرقفلی چیست و قیمت آن چقدر است؟ برای آگاهی بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

حق سرقفلی

سند شش دانگ

سند شش دانگ یکی از معتبرترین انواع سند ملکی است که به صورت کامل متعلق به فرد است. یعنی از شش جهت، یعنی بالا، پایین، شرق، غرب، شمال و جنوب به فرد مالک تعلق دارد.

سند شش دانگ

سند شش دانگ

سند تفکیکی

به سندی گویند که هر بخش آن متعلق به یک مالک یا شریک می باشد.

سند ملکی تفکیکی

سند تفکیکی

سند ورثه ای

سند ورثه ای متعلق به ملکی است که مالک آن در قید حیات نیست و ورثه هنوز آن را تقسیم نکرده و سند جدا نگرفته اند.

سند وکالتی

سند وکالتی یکی از انواع سند ملکی است که شخص مالک، به دلایلی وکالت فروش، رهن و … ملک را به شخص دیگری واگذار می کند. بدیهی است برای داشتن اعتبار قانونی، می بایست این سند در دفتر اسناد رسمی تدوین و مهر و امضا شود.

سند وکالتی

سند وکالتی

سند ملکی تعاونی

نکته ای که درباره سند تعاونی وجود دارد این است که شرکت تعاونی ملک مورد نظر باید اجازه فروش آن ملک را به شخص داده باشد و نیز سند آن در آینده صادر شود.

همچنین بخونید  📣📣جلسه تودیع و معارفه مدیران محترم هیئت مدیره و بازرسین محترم اتحادیه تعاونی های مسکن نمونه رسا برگزار شد .

سخن پایانی

سند ملک، گویاترین و معتبرترین چیزی است که نشان دهنده مالکیت یک شخص یا اشخاص نسبت به آن می باشد. در این نوشتار انواع سند ملکی را بررسی کرده، به بیان تعاریف هر یک به همراه تصاویری از آن ها پرداختیم. برج های آرتمیس فضایی برای سرمایه گذاری در زمینه کار و تجارت بوده و دارای امکانات بسیاری می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

منبع: https://forikar.com/blog

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.