تفاوت سند مالکیت و سرقفلی

تفاوت سند مالکیت و سرقفلی و بررسی ارزش هر کدام

تفاوت سند مالکیت و سرقفلی در میزان دخل و تصرف مستاجر در ملک و کسب و کار می باشد. در این نوشتار می خوانیم ارزش سند مالکیت بیشتر است یا سرقفلی؟ با ما همراه باشید.

تفاوت سند مالکیت و سرقفلی

وقتی سند مالکیت یک ملک به نام شخصی باشد، آن شخص حق هر گونه دخل و تصرف در ملک خود به جز استثنائاتی که قانون تعیین نموده است، دارد. در حالیکه سرقفلی، به امتیاز فعالیت یک کسب و کار در همان ملک گویند. صاحب حق سرقفلی، در واقع طی امضای قرارداد حق سرقفلی، مستاجر از سوی مالک اصلی ملک، اجازه دارد برای مدتی معین در آن ملک به کسب و کار بپردازد. لازم به ذکر است که مبلغ قابل توجهی به عنوان اجاره حق سرقفلی همان ابتدا و مبلغی ناچیز نیز به صورت ماهانه از مستاجر دریافت می گردد.

تفاوت سرقفلی با اجاره

اجاره بهای یک ملک، در واقع یک قرارداد است که همه منافع و مزایای یک ملک را در ازای پرداخت اجاره بها برای مدت زمانی مشخص در اختیار مستاجر قرار می گیرد اما سرقفلی حقی است که در ابتدا و به ازای اجاره امتیاز فعالیت و کسب و کار، پرداخت می گردد.

سند تک برگ مالکیت

سند تک برگ مالکیت

ارزش سرقفلی بیشتر است یا مالکیت؟

معمولا ارزش سرقفلی بیشتر از ارزش مالکیت است. خصوصا اگر ملک، در موقعیت خوب و ویژه ای قرار گرفته باشد. حق سرقفلی می تواند هم خریداری شده و هم اجاره داده شود.

ارزش سرقفلی مغازه چند درصد ملک است؟

امروزه بر اساس قوانین نانوشته و عرف موجود در جامعه، معمولا حدود ۲۰ درصد ارزش ملک تجاری را عرصه و اعیان و ۸۰ درصد مابقی را حق سرقفلی تشکیل می دهد. ولی این مقدار کاملا به صورت حدودی و ثبت نشده است که می بایست مشتری و مالک پس از توافق با یکدیگر، آن را در دفترخانه اسناد رسمی به ثبت برسانند.

همچنین بخونید  مجمع عمومی عادی و فوق العاده سالیانه (نوبت اول)

❇️ مطلب بیشتر: عرصه و اعیان چیست؟ برای آشنایی با این دو کلیدواژه مهم در معاملات املاک، بر روی لینک زیر کلیک کنید:

👈 تفاوت عرصه و اعیان

آیا مالک می تواند سرقفلی را بگیرد؟

سرقفلی، حقی است که در ابتدای اجاره امتیاز کسب و کار یک مغازه به مستاجر تعلق می گیرد. مالک و مستاجر طی قراردادی با یکدیگر توافق می کنند که مستاجر تحت شرایط و قوانینی خاص، به فعالیت در این ملک تجاری بپردازد. در صورتیکه مستاجر به بندهای موجود در قرارداد پایبند نبوده و یا آسیبی به این امتیاز وارد نماید، مالک می تواند حکم تخلیه مغازه را بگیرد. در غیر این صورت، یعنی در شرایطی که مستاجر به تمام تعهدات خود پایبند باشد، مالک هیچ گونه حقی برای پس گرفتن حق سرقفلی از مستاجر نخواهد داشت.

سند سرقفلی

سند سرقفلی

سخن پایانی

تفاوت سند مالکیت و سرقفلی در این است که حق مالکیت یک ملک تجاری به معنی داشتن حق تمام و کمال تصرف یک ملک می باشد. مالک می تواند حق سرقفلی یا همان حق کسب و کار در ملک مورد نظر را به شخص دیگری واگذار نماید، بدون اینکه اجازه تصرف ملک را به او بدهد. در چنین شرایطی، مستاجر، به مدت محدود( در صورت اجاره حق سرقفلی) و نامحدود (در صورت خرید حق سرقفلی) حق فعالیت در آن واحد تجاری را خواهد داشت. معمولا برای محکم تر کردن این تعهد، سندی به نام واگذاری حق سرقفلی در دفتر اسناد رسمی به ثبت و امضای طرفین می رسد تا مستاجر بتواند در آن جا با آرامش خاطر فعالیت نماید.

https://www.tasnimnews.com

https://www.khabaronline.ir

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.