ملک شمالی یا جنوبی

ملک شمالی یا جنوبی؟ کدام مرغوب تر و گران تر است؟

اهمیت ملک شمالی یا جنوبی زمان نورگیری و ورود به ملک مشخص می شود. در کدام یک شما نور، مساحت، تعداد بیشتر پارکینگ و … را تجربه می کنید؟

در این مقاله قصد داریم درباره این دو نوع ساختمان بیشتر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ملک شمالی یا جنوبی؟ مساله این است!

فرق ملک شمالی یا جنوبی را می توان در میزان نورگیری فضای داخل، میزان مساحت واحد، نمای ساختمان، تعداد واحد های موجود در ساختمان و … دانست. شما حتما هنگام خرید یا اجاره یک ملک یا واحد به شمالی یا جنوبی بودن آن توجه کرده اید. در ادامه با هم بررسی می کنیم که چرا ساختمان های جنوبی محبوب تر از ساختمان های شمالی کوچه هستند.

پلان ملک شمالی یا جنوبی

 

تعریف ملک شمالی

ملک شمالی، ساختمانی است که در شمال گذر(کوچه) واقع شده است. دسترسی به ملک شمالی یا جنوبی، مهمترین عامل تشخیص این دو نوع ساختمان از هم می باشد. معمولا برای رسیدن به ساختمان، باید از حیاط گذشت. این ساختمان ها به دلیل اینکه نور جهت شمالشان محدودتر است، یک پاسیو در قسمت شمال ساختمان دارند. همین موضوع سبب کمتر شدن متراژ هر واحد نسبت به ساختمان های جنوبی می شود. هم چنین دید این واحد ها مخصوصا واحد های شمالی در ساختمان های شمالی محدودتر از واحد های جنوبی هستند. در ادامه به مزایای این نوع ساختمان اشاره می کنیم:

– نمای بهتر و زیباتری از داخل کوچه دارند.

– تهویه و کوران هوای بیشتری به نسبت ساختمان های جنوبی دارند.

– سر و صدای کمتر (خصوصا برای واحدهای شمالی ساختمان های شمالی)

نمای آپارتمان شمالی

نمای آپارتمان شمالی

تعریف ملک جنوبی

برای تفکیک ملک شمالی یا جنوبی، باید بگوییم ملک جنوبی همانطور که از اسمش پیداست، در جنوب گذر واقع شده است. طبق شکل زیر، معمولا شما وقتی می خواهید وارد این نوع ساختمان (ساختمان جنوبی) شوید، از گذر(کوچه) مستقیما وارد ساختمان می شوید، بدون اینکه از حیاط رد شوید. ذکر یک نکته حائز اهمیت است و آن هم اینکه در یک ساختمان جنوبی، معمولا واحدهای شمالی، ارزش و طرفداران بیشتری دارد. به جهت اینکه از نور بیشتری برخوردار بوده و دید و منظر بهتری دارد. در حالیکه واحد های جنوبی ساختمان های جنوبی، معمولا نور کمتری می گیرند. در ادامه چند مورد از مزایای ساختمان های جنوبی را بیان می کنیم:

همچنین بخونید  راهنمای کامل خرید ملک تجاری با بودجه های مختلف

– ملک و واحد، هر دو نور مستقیم دارند.

– دارای پنجره های سرتاسری و بزگتری هستند (به دلیل دریافت نور مستقیم).

– مساحت واحد های شمالی ساختمان های جنوبی، کمتر است (به جهت وجود پاسیو برای نورگیری بیشتر).

تفاوت شمالی یا جنوبی بودن ملک

آپارتمان جنوبی یعنی چه

آپارتمان جنوبی یعنی چه؟

نورگیری ملک جنوبی

نورگیری ملک جنوبی

تفاوت ملک شمالی و جنوبی

با توجه به معیارهای گفته شده، معمولا قیمت واحدهای جنوبی بیشتر از واحدهای شمالی است. البته این تفاوت قیمت بستگی به کیفیت ساخت نیز دارد. ممکن است واحد شمالی دارای کیفیت و ظاهر بهتر یا طول عمر کمتری باشد و به نسبت، قیمت آن نیز بالاتر برود. اما به صورت عرف، معمولا ملک جنوبی، ارزش ریالی بیشتری نسبت به ملک شمالی دارد.

ملک شمالی

ملک شمالی

خانه شمالی بهتر است یا جنوبی؟

در کل با توجه به موارد ذکر شده، به نظر می رسد ساختمان های جنوبی بهتر از ساختمان های شمالی باشند. اما در عین حال، خوش نقشه بودن و معیارهای گفته شده در باب مزایای ساختمان شمالی نیز، می تواند مورد پسند خریداران واقع شود. هنگام بازدید از ملک مورد نظر به موارد گفته شده توجه داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که با توجه به اولویت های خود (مانند قیمت، نورگیر، مساحت، نما و …) اقدام به تصمیم گرفته اید.

ملک شمالی بهتره یا جنوبی

ملک شمالی بهتره یا جنوبی؟

سخن پایانی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که “واحد شمالی یا جنوبی؟ کدام را انتخاب کنیم؟”. با توجه به معیارهای ذکر شده در این نوشتار، باز هم این شما هستید که با توجه به ملاک های شخصی و ویژگی های ملک مورد نظر، اقدام به تصمیم می گیرید. ملک جنوبی شاید به صورت کلی بهتر از واحد های شمالی به نظر برسد، اما در اصل این نقشه، موقعیت بنا، نمای ساختمان، عمر بنا و … است که در برایند معیارها تاثیرگذار هستند. لازم به ذکر است که برج های آرتمیس، دارای واحد های اداری، تجاری و خدماتی شمالی و جنوبی بوده که هر کدام به دلیل واقع شدن در حاشیه دریاچه چیتگر، بهترین نورگیر و نقشه و امکانات متعدد را دارا هستند. برای اطلاع از قیمت با واحد پاسخگویی تماس حاصل فرمایید.

همچنین بخونید  ملک تجاری مسکونی چه برتری نسبت به ملک مسکونی دارد؟

منبع: http://www.anjco.ir/

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.