تفکیک سند مشاع

تفکیک سند مشاع برای هر مالک و مراحل قانونی آن

با تفکیک سند مشاع سهم هر مالک و موقعیت سهم او مشخص می شود. پس از تفکیک، هر کس قادر به خرید و فروش سهم خود خواهد بود. در ملک مشاع، سند از نظر مالکیت و مساحت، تفکیک نشده و سهم همه مالکین و شرکاء مساوی است و مختصات سهم هر مالک مشخص نیست. با تفکیک سند ملک مشاع، شخص می تواند با استفاده از سند جداگانه ای که در دست دارد، اقدام به هرگونه اعمال دخالت در سهم خویش نماید. این فرایند طی مراحلی چند صورت می پذیرد که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

تفکیک سند مشاع و تفاوت آن با افراز

مشاع به معنی تقسیم نشده و سند مشاع، به معنی سند ملکی است که در تصرف مالکین متعدد می باشد. تفکیک سند مشاع زمانی صورت می گیرد که مالک یا مالکین بخواهند سند جداگانه به نام خودشان از ملک مورد نظر داشته باشند. در این صورت این مالکین می توانند با درخواست افراز درخواست سند جداگانه از مرجع مربوطه داشته باشند. افراز به معنی مشخص کردن محدوده مشخص برای هر مالک می باشد و در این درخواست، سندی صادر نمی شود. در پروسه تفکیک سند، برای هر مالک سند جداگانه صادر شده و شخص قادر به فروش یا اعمال دخالت در سهم خود خواهد داشت. در هر دو فرایند، می بایست رضایت سایر شرکاء و مالکین وجود داشته باشد، در غیر اینصورت، مالک درخواست دهنده، باید با مراجعه به دادگاه درخواست تفکیک سند دهد.

 

تفکیک سند

بیشتر بخوانید: جهت آشنایی با انواع سند ملکی بر روی لینک زیر کلیک کنید:

انواع سند ملکی در ایران

مراحل تفکیک سند مشاع

در فرایند تفکیک سند ملک مشاع، چند مرحله طی می شود که خلاصه آن در ادامه ذکر می گردد:

همچنین بخونید  مجمع عمومی عادی و فوق العاده سالیانه (نوبت اول)

– متقاضی تفکیک سند باید درخواست خود را در مرجع مربوطه ثبت نماید.

– سپس یک تقسیم نامه تنظیم شده و آماده ارائه به مرجع ذی ربط می گردد.

– در مرحله آخر، طبق سهم تعلق گرفته به هر مالک، سند جداگانه ای تعلق می گیرد.

– پس از بررسی، سهم هر مالک یا شریک مشخص گشته و سند مشاع اولیه باطل خواهد شد.

– متقاضی اصل مدارک ملک و تقسیم نامه تنظیم شده را به اداره ثبت اسناد رسمی ارسال می نماید.

مراحل تفکیک سند مشاع

هزینه تفکیک

هزینه تفکیک سند مشاع پیش از انجام مراحل توسط متقاضی پرداخت می گردد. اما به طور کلی هزینه تفکیک برای کاربری های مسکونی، به ازای هر متر مربع، ۱۰ درصد از قیمت منطقه ای روز دارایی و برای کاربری تجاری و صنعتی، ۱۰۰ درصد قیمت منطقه ای روز دارایی می باشد.

هزینه تفکیک سند

سخن پایانی

تفکیک سند مشاع، بنا به درخواست متقاضی طی مراحل مشخصی صورت می پذیرد. با صدور سند جداگانه برای هر مالک قابلیت خرید و فروش برای هر شخص وجود خواهد داشت. همچنین هزینه تفکیک پیش از انجام این فرایند، محاسبه شده و قابل پرداخت است. شایان ذکر است که برای انجام مراحل گفته شده و صدور سند تفکیک شده، نیاز به رضایت همه شرکا و مالکین می باشد که در صورت عدم رضایت، این فرایند با گواهی صادر شده از طرف دادگاه انجام می گیرد.

برجهای آرتمیس، بعنوان یکی از مهم ترین پروژه های تجاری اداری حاشیه دریاچه چیتگر، به مثابه قطب فعال اقتصادی منطقه فعالیت می کند. به جهت دریافت هرگونه اطلاعات درباره پیش خرید واحدها، امکانات موجود یا شرایط خرید با واحد تماس برج آرتمیس تماس حاصل فرمایید.

منبع: http://estinafgar.ir//

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.