فرق سند تعاونی با شخصی

فرق سند تعاونی با شخصی و مزایای سند تک برگ مالکیت

فرق سند تعاونی با شخصی در اصول و مراحل معامله ملک و رهن و اجاره آن است. معایب سند تعاونی و مزایای سند تک برگ شخصی باعث شده تا سند شخصی در اولویت باشد. سند تعاونی معمولا مشکلات و معایبی است که سبب شده هنگام خرید و فروش برای مالکین گرفتاری ایجاد نماید. در صورتیکه سند شخصی به صورت کامل و اختصاصی در اختیار مالک قرار دارد. در این نوشتار قصد داریم تفاوت این دو سند را بررسی کرده و ببینیم مزایای سند تک برگ مالکیت چیست؟ با ما همراه باشید.

تفاوت سند تعاونی با سند شخصی تک برگ

سند اصلی یک بنا که توسط شرکت تعاونی ساخته شده است، به نام همان شرکت سازنده می باشد. اقدامات لازم برای گرفتن سند تفکیکی بر عهده شرکت مذکور می باشد. اما گاها دیده می شود که سند مالکین که به نام خود اعضاست، به نام آن ها صادر نمی شود. مشکل دقیقا به دلیل عدم هماهنگی شرکت سازنده با شهرداری است. در صورتیکه در سند تعاونی ذکر شده باشد که مسئولیت پرداخت عوارض شهرداری بر عهده شرکت تعاونی است، می بایست آن شرکت عوارض پایان کار را به شهرداری پرداخت نماید در غیر اینصورت شاهد این خواهیم بود که بعد از گذشت چندین سال، سند مالکین صادر نشده و به نام شرکت سازنده می باشد.

تعاونی مسکن

معایب سند تعاونی

شرکت سازنده مسکن تعاونی، یک سند مادر برای ساختمان یا ساختمان های بنا شده دارد که هر یک از خریداران در آن عضو می گردند و سهم به خصوصی دارند. در صورتیکه تمامی اقساط مربوط به ملک مورد نظر توسط خریدار پرداخت شود، شخص در اولویت برای مالکیت یکی از واحدها قرار می گیرد. یکی از ایرادات این سند این است که به صورت مشاع به مالکین تعلق داشته و افراد به صورت قولنامه ای صاحب واحد مورد نظر خود می شوند.

همچنین بخونید  راهنمای کامل خرید ملک تجاری با بودجه های مختلف

قولنامه مسکن

قولنامه مسکن

همانطور که میدانید قولنامه رسمیت سند تک برگ را نداشته و از اعتبار کمتری برخوردار است. در صورتیکه فرق سند تعاونی با سند شخصی در این است که در سند تک برگ دقیقا مشخصات مالک و ملک مورد نظر ذکر شده و شخص می تواند به راحتی و بدون دردسر به خرید و فروش ملک خود بپردازد. معمولا تعاونی های مسکن پس از چند سال از ساخته شدن ساختمان، اقدام به مجزا کردن سند مالکین می نمایند. در بعضی موارد دیده شده که هزینه این سند نیز به صورت جداگانه از مالکین دریافت می گردد. در صورتیکه ممکن است این کار از لحاظ قانونی دارای ایرادات متعددی باشد.

❇️ مطلب مرتبط: جهت آگاهی درباره انواع سند ملکی در ایران بر روی لینک زیر کلیک کنید:

👈 انواع سند ملکی

صدور سند تک برگ برای مالکین در برج های آرتمیس

منطقه ۲۲ بزرگترین منطقه از نظر مساحت در پایتخت است که دارای برج ها و مراکز تجاری بسیاری می باشد. در این میان برخی از مراکز، دارای ویژگی های ممتاز و برجسته ای هستند که آن ها را در سطح شهر شاخص نموده است. برج های ۶ گانه آرتمیس با دارا بودن واحدهای تجاری و اداری که در ۶ برج قرار گرفته اند، از پروژه های برتر این منطقه می باشد. این پروژه در حاشیه شمالی دریاچه چیتگر واقع شده و از نظر چشم انداز و آب و هوا و امکانات خدماتی و رفاهی جزو معدود پروژه های کامل تهران است.

سند شش دانگ

سند شش دانگ

با توجه به بیان فرق سند تعاونی با سند شخصی، نکته حائز اهمیت درباره این پروژه، دارا بودن سند مالکیت مجزا برای مالکین پس از تحویل پروژه می باشد. بسیاری از پروژه های این منطقه تنها سند سرقفلی و یا در بهترین حالت، سند تعاونی مشاع در اختیار مالکین قرار می دهد. در حالیکه برج های تجاری و اداری آرتمیس به راحتی سند تک برگ مالکیت را به نام خریداران صادر می نماید. این پروژه با افتخار تمامی امکاناتی را که باعث رشد و پیشرفت کسب و کار مالکین می باشد، در اختیار آن ها قرار داده و شرایطی ایده آَل برای فعالیت های اقتصادی سرمایه گذاران مهیا نموده است.

همچنین بخونید  راهنمای کامل سرمایه گذاری در مجتمع تجاری در غرب تهران

سخن پایانی

فرق سند تعاونی با سند شخصی در اثبات مالکیت افراد نسبت به ملک مذکور می باشد. وجود قولنامه برای مشخص شدن مالکیت هر واحد برای مالک، ممکن است سبب نگرانی صاحبین گردد. معمولا هنگام معامله مسکن های تعاونی بدون سند شخصی و رسمی، برای مالکین مشکلاتی به وجود می آید. در حالیکه برخی از تعاونی های مسکن به صورت آنی پس از تحویل پروژه، سند شخصی تک برگ را تسلیم خریداران می نمایند. برج های آرتمیس چیتگر یکی از این پروژه ها می باشد.

منبع: nobaar.com

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.