قدر السهم تجاری

محاسبه قدر السهم واحد تجاری و مسکونی و تعریف دقیق آن

قدر السهم واحد تجاری و مسکونی چگونه محاسبه می شود؟ تعریف دقیق قدرالسهم با توجه به نوع کاربری و میزان مشاعات ساختمان یا مجتمع چیست؟

” هر که بامش بیش برفش بیشتر!” قضیه قدرالسهم نیز حکایتی مشابه با این ضرب المثل دارد. در ادامه به تعریف قدر السهم تجاری و مسکونی پرداخته و فرمول محاسبه آن را بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

قدر السهم چیست؟

سهم هر واحد مسکونی یا تجاری از کل سطح اشغال (زمین) را قدر السهم واحد تجاری یا مسکونی گویند. هر قدر وسعت زمین ساختمان بیشتر باشد، میزان قدر السهم هر واحد نیز بیشتر خواهد بود. قاعدتا سرمایه گذاری روی پروژه های وسیع تر و یا مجتمع های با سطح اشغال بیشتر، دارای قدر السهم بیشتری برای واحدهای تجاری و مسکونی هستند.

نقشه تفکیکی ملک

نمونه نقشه تفکیکی ملک

قدر السهم واحد تجاری چگونه محاسبه می شود؟

نکته اینجاست که در گواهی پایان کار هر ملک، میزان قدر السهم آن توسط شهرداری نوشته شده است. حتی در برخی موارد، سند جداگانه ای برای قدر السهم وجود دارد. اگر کسی باز هم در این خصوص تردید دارد، نهایتا می تواند به شهرداری منطقه یا ناحیه خود مراجعه نموده و از جزئیات آن آگاه گردد. نکته مهم این است که قدر السهم واحد تجاری باید در سند ذکر شده باشد. معمولا در سند تجاری ذکر می شود که این واحد تجاری به همراه مشاعات و سهم العرصه به شخص فلان تعلق می گیرد. در غیر اینصورت به نسبت متراژ موجود مغازه، به آن قدر السهم تعلق می گیرد.

گواهی پایان کار شهرداری

گواهی پایان کار شهرداری

سهم العرصه چیست؟

سهم العرصه همان قدر السهم تجاری یا مسکونی یا به عبارت بهتر، سهم هر واحد از زمین ساختمان است. در مقابل این تعریف، واژه اعیانی یا اعیان به ساختمان ساخته شده روی زمین گویند. اصطلاحا عرصه را، سطح اشغال نیز می نامند. در بحث قدر السهم، عرصه اهمیت فراوان دارد.

همچنین بخونید  مزایای اجاره آپارتمان در چیتگر برای سخت پسندان

⭕️ مطلب مرتبط: تفاوت عرصه و اعیان چیست؟

 

محاسبه قدر السهم

این اهمیت زمانی خودش را نشان می دهد که شما بخواهید ملک خود را نوسازی نمایید. فرض کنید شما یک ملک حدودا ۲۵ ساله دارید که قرار است آن را تخریب کرده و دوباره بسازند. نکته ای که در این مرحله مهم است، فرمول محاسبه سهم العرصه یا قدر السهم است که طبق تساوی زیر محاسبه می شود. فرمولی که اداره ثبت به عنوان مبنای تعیین قدر السهم مشخص می کند به قرار زیر است:

(متراژ کل زمین * متراژ مفید واحد شما) / مساحت مفید کل واحد ها = قدر السهم واحد شما

سخن پایانی

قدر السهم واحد تجاری یا مسکونی معمولا در سند مشخص می شود. برای این موضوع، یک فرمول ثابتی نیز وجود دارد که طبق آن قدر السهم مشخص می شود. هر چه میزان وسعت زمین بیشتر باشد، میزان قدر السهم هر واحد نیز بیشتر می گردد. در هنگام خرید یک ملک حتما به یاد داشته باشید واحدهایی را برای خرید انتخاب کنید که قدر السهم بیشتری دارند. برج های آرتمیس یک فرصت طلایی برای سرمایه گذاری بلند مدت و سودآور صاحبان سرمایه می باشد. قدر السهم هر یک از اوراق سهام این برج ها، در هر برگه سهم نوشته شده و طبق آن، پارکینگ و انباری به هر واحد تعلق می گیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر، با واحد پاسخگویی برج های آرتمیس تماس حاصل فرمایید.

منبع: https://tka-eng.com/

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.