تفاوت عرصه با اعیان چیست

تفاوت عرصه و اعیان ملک از نظر مساحت و مالکیت

تفاوت عرصه و اعیان ملک از نظر مساحت و مالکیت در هنگام خرید و فروش یا رهن و اجاره چیست؟ چگونه می توانیم بفهمیم هنگام نوسازی چقدر اعیان متعلق به ماست؟ در این مقاله درباره این موضوع توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

تفاوت عرصه و اعیان

تفاوت عرصه و اعیان در تعریف آن هاست. قبل از معامله هر گونه ملک، به نوع سند آن، توجه کنید زیرا ممکن است ملک مورد نظر، به طور مثال سند اوقافی داشته باشد. در آن صورت، تفاوت عرصه و اعیان بارزتر خواهد بود. هنگام عقد قرارداد خرید و فروش یا رهن و اجاره به میزان عرصه و اعیان و میزان قدرالسهم ملک مورد نظر دقت کنید. شاید در ابتدا این موضوع مهم نباشد که عرصه و اعیان هر ملک چقدر است اما هنگام نوسازی آن، به دلیل تعلق گرفتن میزان متفاوتی از آپارتمان به هر مالک، تفاوت عرصه و اعیان، مهم می شود.

تفاوت عرصه و اعیان

عرصه چیست؟

عرصه به زمینی گویند که با توجه به جواز شهرداری، امکان ساخت و ساز در آن وجود داشته و به موجب یک سند رسمی مقرر، بنام فرد یا افرادی است. عرصه یا زمین، می تواند در یک آپارتمان یا مجتمع، مشاع باشد.

عرصه املاک اوقافی

حتما زمان خرید یک ملک، به سند آن توجه نمایید. اگر کسی در یک ملک اوقافی که سند عرصه آن به نام سازمان اوقاف است، اقدام به ساخت بنا کند، آن بنا متعلق به شخص سازنده است ولی سند عرصه یا زمین به نام اوقاف می باشد. شاید شخص بتواند اعیان را خرید و فروش کند ولی صاحب عرصه نخواهد شد.

عرصه املاک ارثی

در مورد املاک ورثه ای، ممکن است هر یک از ورثه سهم خویش را از ملک مطالبه کنند. در این صورت، می توانند با مراجعه به شهرداری، سهم خود را از عرصه تفکیک کرده، برای هر کدام سند بگیرند و اقدام به فروش نمایند.

همچنین بخونید  تفاوت سند مالکیت و سرقفلی و بررسی ارزش هر کدام

⭕️ بیشتر بخوانید: تفکیک سند مشاع چگونه صورت می گیرد؟

تفکیک سند مشاع

اعیان چیست؟

عرصه و اعیان چیست؟ همانطور که اشاره شد، عرصه به زمین ملک گویند. اعیان نیز به معنی بنای ساخته شده روی یک زمین است. این ساختمان، بنا بر جواز مکتوب شهرداری، می تواند دارای هر یک از کاربری های تجاری، اداری و مسکونی باشد. معمولا در یک آپارتمان که مالکین متعدد دارد، به هر واحد نیز اعیان گویند.

عرصه و اعیان چیست

عرصه و اعیان در نمای از بالا (پلان)

عرصه و اعیان در اجاره

در بحث اجاره، عرصه و اعیان یک ملک، همان قدر السهم هر واحد محسوب می شود. یعنی به اندازه قدرالسهم، صاحب پارکینگ، انباری و … خواهد بود. میزان قدر السهم معمولا در سند ذکر می گردد و در صورت عدم وجود چنین مطلبی در سند، باید به شهرداری مراجعه و تحقیق نمود. در مورد مجتمع های تجاری اداری که با اوراق سهام پیش فروش می شود، معمولا روی برگه های اوراق سهام، میزان هر قدر السهم مشخص است. برج های آرتمیس یکی از پروژه های بزرگ پایتخت بوده که در اکثر کاربری های آن تجاری و اداری بوده و انواع امکانات در آن وجود دارد. درباره برج های آرتمیس بیشتر بدانید.

محاسبه قدر السهم

سخن پایانی

در هر قرارداد خرید و فروش ملک یا رهن و اجاره، می بایست با توجه به نوع سند ملک و میزان عرصه و اعیان آن اقدام به معامله کرد، زیرا هر واحد، قدرالسهم متفاوتی داشته و هنگام تخریب و نوسازی، میزان مشخصی به افراد زمین تعلق خواهد گرفت. لذا مهم است که سهم هر مالک از کل این ملک و مشاعات مشخص باشد.

❇️ قبل از هرگونه اقدام به معامله، درباره انواع سند ملک در ایران تحقیق کنید. جهت آگاهی بیشتر، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

👈 انواع سند ملک

در این نوشتار، درباره عرصه و اعیان و تفاوت آن ها با هم چه در زمان خرید و چه در زمان اجاره مطالبی را ارائه کردیم. نکته بسیار مهم، توجه به سند است. حتما به خاطر داشته باشید که اگر ملکی مد نظر دارید و قیمت آن مناسب است، در مورد آن تحقیق کنید تا مطمئن شوید سند آن مشکلی نداشته باشد.

همچنین بخونید  امتیاز پیش فروش برج های اداری تجاری منطقه 22 تهران

منبع: https://www.abdilawyer.com/

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.