حق سرقفلی چیست

حق سرقفلی چیست و مبلغ آن چگونه محاسبه می شود؟

“حق سرقفلی چیست” به زبان ساده، با مثال و تفاوت آن با حق کسب و پیشه را در این صفحه بخوانید. روش های انتقال و واگذاری حق سرقفلی به غیر کدامند؟

“ما اینجا حق آب و گل داریم!” حتما تا بحال پیش آمده که این جمله را از شخصی که خود را از ساکنین قدیمی جایی بداند، شنیده باشید. اما مفهوم این جمله حاکی از یک قانون رسمی در کشورمان است که از قضا پرسش های زیادی در ذهن افراد ایجاد کرده است. ما برآنیم تا در این نوشتار به این سوالات پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

” حق سرقفلی چیست “به زبان ساده

حق سرقفلی که به انگلیسی good will نامیده می شود، در ایران تعریف دقیق و مشخصی ندارد زیرا تابع شرایط خاصی است. اما به طور خلاصه و کلی درباره آن می توانیم اینگونه توضیح دهیم: سرقفلی (یا همان حق آب و گِل) به حق بازکردن قفل و داشتن اختیار مغازه گویند. معمولا وقتی مستاجر یک مغازه یا واحد صنفی را از مالک اجاره می کند، حق سرقفلی برای او می شود. البته لازم است در قرارداد ذکر شود که حق سرقفلی به شخص مورد نظر تعلق گرفته است.

انواع حق سرقفلی

شاید این سوال پیش بیاید که فرق اجاره بها با سرقفلی چیست؟ در واقع حق سرقفلی همان اجاره بهای واحد تجاری است با این تفاوت که هنگام تخلیه، مالک باید حق سرقفلی را به نرخ روز به مستاجر برگرداند. در حالیکه اجاره بها به همان قیمتی که در قرارداد ذکر شده پس داده می شود. توجه داشته باشید هنگام خرید یک واحد تجاری با توجه به انواع سند ملکی موجود و تحقیقاتی که درباره ارزش واقعی حق سرقفلی انجام می دهید، اقدام به عقد قرارداد نمایید.

همچنین بخونید  تفکیک سند مشاع برای هر مالک و مراحل قانونی آن

تفاوت حق سرقفلی و حق کسب و پیشه

پس از دانستن این که حق سرقفلی چیست بهتر است بدانیم انواع حق سرقفلی کدامند؟ انواع سرقفلی شامل دو مورد زیر است:

  • حق سرقفلی واقعی
  • حق سرقفلی حاصل از کسب و پیشه

حق سرقفلی واقعی آن چیزی است که در قرارداد ذکر می شود. در حالیکه حق کسب و پیشه با توجه به دسترنج مستاجر و تلاش و عمل او محاسبه می شود. فرض کنید یک مستاجر واحدی را اجاره کرده که مشتری نداشته و با تلاش و کار حرفه ای، مشتری های ثابت به دست آورده است. حال سر سال شده و مالک از او می خواهد که تخلیه کند.

حق کسب و پیشه چیست

در این حالت، مستاجر به احتمال زیاد مشتری های خود را از دست می دهد. در این حالت اصطلاحا به او حق سرقفلی تعلق می گیرد ولی در واقع، این سرقفلی از نوع حق کسب و پیشه است. جالب است بدانید از سال ۵۶ که این قانون ایجاد شد تا سال ۷۶ حق سرقفلی و کسب و پیشه همگی به یک نام خوانده میشد: ” حق سرقفلی” . اما پس از آن، این دو از هم جدا شدند. حق سرقفلی کاملا شرعی و قانونی و مجاز بوده و حق کسب و پیشه محل اختلاف است.

⭕️ مطلب مرتبط: همه چیز را درباره خرید ملک تجاری بدانید!

خرید ملک تجاری

انتقال حق سرقفلی

انتقال حق سرقفلی به سه روش صورت می گیرد که عبارتست از:

انتقال عادی

این انتقال حق توسط مالک باید در سند سرقفلی به صورت رسمی قید شده باشد.

انتقال قضایی

در این مورد، حکم انتقال حق سرقفلی واقعی توسط مقام قضایی صادر می شود.

انتقال قضایی حق سرقفلی

انتقال قهری

برای زمانی است که مالک فوت کرده و حقوق مربوط به اجاره واحد تجاری به ورثه انتقال می یابد.

سخن پایانی

در این مقاله بیان کردیم حق سرقفلی چیست و آیا با حق کسب و پیشه تفاوت دارد یا خیر؟ پاسخ این بود که حق سرقفلی همان مزد گشودن قفل است که در اختیار مستاجر و صاحب اختیار مغازه قرار میگیرد و حق کسب و پیشه به نتیجه عمل و کوشش مستاجر برمیگردد. اینکه چقدر در آبادانی و مشتری آوری تلاش کرده و سبب رونق آن واحد تجاری شده باشد. نیز انواع انتقال حق سرقفلی را برشمرده و مثال هایی در این خصوص آوردیم. برج های تجاری اداری آرتمیس چیتگر، پروژه ای است که فضای مطلوبی را برای سرمایه گذاری در زمینه تجارت، کار و تفریح ایجاد کرده و یکی از قطب های جاذب جمعیت در این محدوده محسوب می شود. برای اطلاعات بیشتر با واحد پاسخگویی ۲۴ ساعته تماس حاصل فرمایید.

همچنین بخونید  ریسک سرمایه گذاری در طبقه بالای پاساژ با توجه به پاخور مغازه

منبع: http://radiogoftogoo.ir/

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.